Til årets Trøndelagsutstilling, den 42. i rekken, har juryen brukt et nytt grep som alternativ til den vanlige utstillingskatalogen. Hvert verk er presentert som vykort (postkort) og samlet som en mosaikk av uttrykk. Mosaikk som en hyllest til mangfoldet. I Canada er man stolt av å anvende begrepet kulturell mosaikk i stedet for det amerikanske begrepet kulturell smeltedigel. Det første feirer et kulturelt mangfold som en berikelse og noe man kan lære av, mens i begrepet smeltedigel forventes man å forlate sitt opphav og innordne seg. Som med kortene, vektlegges enkeltverkene i en utstilling uten et overordnet kuratorisk grep. Med fri innsendelse er Trøndelagsutstillingen spesiell og vekker stort interesse hos publikum.
Det er første gang Trøndelagutstillingen avholdes i Trøndelag. I 214 år har Trøndelag vært delt som to fylker. Vi ser i resten av landet at man forbereder seg til en regionreform med sammenslåing av fylkene til større enheter. Konsekvensene for kulturen er uviss og fagorganisasjonene forbereder seg til å hevde sin plass i de nye regionene. Vi må igjen forsvare og slåss for prinsipper og verdier for å sikre kunstnerens rett til ytringsfrihet, rett til fri kunst og rett til beskyttelse av åndsverk, for å oppnå bredde og mangfold i norsk kunst- og kulturliv.
Trøndelag Bildende Kunstnere, er en av Norske Billedkunstneres største distriktsorganisasjoner med ca. 140 medlemmer. Som interesseorganisasjon for profesjonelle billedkunstnere arbeider vi fagpolitisk for forståelsen for vår situasjon. Det er svært positivt at Trondheim er en by i kulturell vekst, og mer enn noensinne utdannes det flere kunstnere som velger å etablere seg i byen.
Utfordringen er at det mangler atelier og fellesverksted slik at de som er ferdigutdannede skal kunne etablere seg for nettopp å bidra til stedet med å øke byens kulturelle kapital.
Med fokus på dette er det spesielt morsomt at halvparten av de 20 kunstnerne som deltar i årets Trøndelagsutstilling er debutanter. I år var det 169 søkere og blant de antatte utstillerne er det en bredt sammensatt aldersfordeling og de 21 kunstverkene er utført i mange forskjellige teknikker.
Vi vil rette en stor takk til juryen, Beate C. Rønning, Tore Reisch og Lena Katrine Sokki for deres arbeid. Takk til Trøndelag senter for samtidskunst og Kunstmuseet i Nord Trøndelag som presenterer den 42. Trøndelagsutstillingen i sine lokaler.
Vi vil også takke Kjøpmannsgata Ung Kunst K-U-K og Trykkpartner som generøst gjør det mulig at vi hvert år kan dele ut Kritikerprisen og Debutantprisen med de stipendbeløpene som prisvinnerne mottar. Vi er også takknemlig for at NTNU hvert år velger én kunstner til å motta et stipend og tilbys 1 års samarbeid. Alle våre samarbeidspartnere takkes for sin støtte til utstillingen. Og sist, men ikke minst, tusen takk til alle som søkte, velkommen tilbake neste år!
Avslutningsvis vil vi oppfordre publikum til å stemme på sitt favoritt kunstverk i årets utstilling. I fjor vant Barbro Tiller publikumsprisen med verket «O».
Med dette inviterer vi publikum til et givende møte med hvert enkelt av de 21 kunstverkene som til sammen danner årets Trøndelagsutstilling!
Bon Voyage!
Styreleder for Trøndelags Bildende Kunstnere
Kalle Eriksson